HISTÓRIA
BÁBKOVÉHO DIVADLA
NA SLOVENSKU
História slovenského bábkového divadla sa začína v 19. storočí, hoci už od 18. storočia na
území dnešného Slovenska hrávali najmä rakúski a nemeckí divadelníci, vrátane tých, čo hrali
s marionetami. V 19. storočí sa objavujú českí a maďarskí bábkari. Prvým slovenským
bábkarom – profesionálom bol Ján Stražan nar. 1856 vo Varíne, zom. r. 1939 v Trnave. Hral
divadelné hry európskeho repertoára pre dospelých s marionetami, neskôr pre univerzálne
publikum. Z tejto rodiny pochádzajú i ďalší bábkari, napr. Ladislav Stražan st. a ml.,
i činohernní herci Jozef Stražan z Prešova a Marián Zednikovič. Z tradície bábkarských rodín
je známa najmä rodina Anderle z Banskej Bystrice, Pavol Nosálek, rodiny Dubských, rodina
Sajkova, Kuníkovci a iní.
Od roku 1950 do roku 1960 vzniklo na Slovensku päť štátom a samosprávou zriaďovanéých
profesionálnych bábkových divadiel. Pred rokom 1989 existovalo aj niekoľko agentúrnych
bábkových divadiel, ktorých zriaďovateľom bola štátna agentúra Slovkoncert.
Po páde komunistického režimu, a s ním súvisiacimi spoločenskými premenami, prišlo aj k
zmene štruktúry slovenského bábkového divadelníctva. Bábkové divadlá sú odvtedy
rozdelené do dvoch skupín podľa administratívno-organizačnej štruktúry.
Do prvej skupiny patrí päť inštitucionalizovaných bábkových divadiel, ktoré finančne dotujú
vyššie územné celky, samosprávne kraje Slovenska – Bratislavský, Nitriansky, Žilinský,
Banskobystrický a Košický. Prišlo k zmene zriaďovateľa Štátneho bábkového divadla, ktoré v
roku 2002 zmenilo aj názov. Tieto divadlá pôsobia v hlavných mestách krajov: v Bratislave je
to Bratislavské bábkové divadlo, v Nitre Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre, v Žiline
Bábkové divadlo Žilina, v Banskej Bystrici Bábkové divadlo na Rázcestí a v Košiciach
Bábkové divadlo v Košiciach.
Druhou skupinou je sieť nezávislých bábkových divadiel (združenia, zoskupenia), ktorých
počet vzrástol najmä po roku 1990. Sú to väčšinou divadlá tvorcov – profesionálov, mnohé
dosahujú vysokú umeleckú kvalitu a patria medzi progresívne súčasné divadlá, ktoré
využívajú bábkarské postupy (najmä výtvarné, objektové apod.) Sú to napr. Divadlo PIKI,
Dezorzovo lútkové divadlo, Odivo, Teatro Tatro, Divadlo Neline, Med a prach apod.
Nezávislá bábkarská tvorba jestvuje aj vo forme individuálne naštudovaných inscenácií a
produkcií sólistov pre deti aj dospelých.
Od roku 1989 existuje Katedra bábkarskej tvorby na Vysokej škole múzických umení, ktorá
vychováva pre bábkové divadlá hercov, režisérov, dramaturgov, technológov bábok
a scénografov. V oblasti múzejníctva je významnou inštitúciou Múzeum bábkarských kultúr
a hračiek Hrad Modrý Kameň. ktorého zriaďovateľom je Slovenské národné múzeum.
Bábky pravidelne prezentuje Medzinárodný dom umenia pre deti BIBIANA. V rámci
výstavnej činnosti sa tu uskutočnilo v posledných desaťročiach niekoľko medzinárodných
bábkarských výstav (Africké bábky, Poľské bábky, České bábky, Maďarské bábky, Slovinské
bábky, ako aj reprezentačná výstava slovenských bábok).
Súčasťou siete bábkarských inštitúcií a organizácií sú i dve medzinárodné mimovládne
organizácie – UNIMA Union International de la Marionnette (UNESCO), ktorá je prvou
medzinárodnou divadelnou organizáciou na svete. Vznikla v roku 1929 v Československu.
Slovenské centrum UNIMA vzniklo v roku 1993.
Medzi najvýznamnejšie súkromné bábkarské zbierky na Slovensku patrí rozsiahla zbierka rodiny
Antona Anderleho z Banskej Bystrice a zbierka Ing. Igora Rymarenka z Bratislavy.
Fanúšikom a zberateľom bábok bol aj známy spisovateľ Peter Pišťanek. Bábky sa nachádzajú
vo viacerých múzeách v SR.